در اهمیّت کار

در اهمیّت کار

یادداشت دوم از کتاب در جستجوی صبح.:

اکنون که تجربه پیدا کرده ام، می دانم کسی که کار بکند، کسی که زحمت بکشد، نیازی به دروغ و ریاکاری و تظاهر به دینداری و پشت هم اندازی ندارد. حالا می فهمم، باور دارم و می بینم! کسی که در خانه یا کارگاه کار می کند و زحمت می کشد، وقتی برای دروغ گفتن ندارد، دروغ را کسی می گوید که می خواهد به جای کارِ نکرده حرف و شعار تحویل بدهد و از زحمت و دسترنج دیگران استفاده کند، کسی که حمت بکشد و عرق ریزد وقتی برای زبان بازی و شلتاق کردن ندارد، همین که از کار فراغت یافت بر اثر شدّت خستگی از پا می افتد. به گمان من بهترین محک داشتن یا نداشتن صداقت، کار است و کار... ص.207

از کتاب: در جستجوی صبح. خاطرات عبدالرحیم جعفری( بنیانگذار موسسه انتشارات امیرکبیر)، تهران: روزبهان، 1382، جلد اول

در مذمّت گذشت:

در مذمّت گذشت:

یادداشت اول از کتاب در جستجوی صبح:

خوبی و بدی هرگز فراموش نمی شود. مثلی معروف است که کوه به کوه نمی رسد اما آدم به آدم می رسد.

سی سال از این وقایع گذشته

ادامه نوشته

فەرموو ئوستادی گەورەم

ادامه نوشته

دوادڵۆپەکانی شیر و خوێن

دوادڵۆپەکانی شیر و خوێن

هاوینی 1358 ی هەتاوی

لە کار و پیشەی خۆی شارەزا بوو.

ادامه نوشته

پوستر کتابخوانی 1399

 

"وەفایی و باوکم.......

یادداشتی سێهەم لە بیرەوەرییەکانی حاجی مامۆستا ئیمامی

"وەفایی و باوکم.......

ادامه نوشته

پارکێک و دوو شاعیر و یەک شاهێد

ادامه نوشته

یادداشتی دووهەم لە بیرەوەرییەکانی حاجی مامۆستا ئیمامی

یادداشتی دووهەم لە بیرەوەرییەکانی حاجی مامۆستا ئیمامی

" من هەر لە خزمەت کاکم دا دەرسم دەخوێند: ئەو موستەعید بوو، منیش سووختە.

ئەو دوو وشەیە هەر تایبەتن بە حوجرەی کوردەواری. ئەوانەی تازە دەستیان بە خوێندن کردووە و زیاتر نەخشی خزمەت کردنیان هەیە، پێیان دەڵێن: سووختە. موستەعیدیش بەو فەقێیانە دەڵێن کە دەرس بە سووختەکان دەڵێنەوە.

ادامه نوشته

فراخوان.... و من معلم شده بودم

ادامه نوشته

یادداشتی یەکەم لە بیرەوەرییەکانی حاجی مامۆستا ئیمامی

یادداشتی یەکەم لە بیرەوەرییەکانی حاجی مامۆستا ئیمامی

دەگێڕنەوە:

گۆیا کابرایەک ماوەیەک دەبێ دەیەوێ بچێ بۆ بەغدا بۆ تیجارەت.

بارگەو بنەی تێکدەنێ و زەخیرەی نان و کولێرەی لە خورجین دەنێ و بە سواری ئەسپ بە ڕێی بانەدا دەکەوێتە ڕێ. نیو سەعاتێک دەڕوا تا دەگاتە کانییەکەی لەتیفاوا کە لە نیزیک پادگانی ئێستای سەقز دەبێ. لەوێ لا دەدا و یەک دوو کولێرە و نان دەردێنێ و دەیخوا. ئەویش هەر وەک من هەست بە غەریبی دەکا و دەست دەکا بە گریان و دەڵێ:

 ئای نانەکە! لە کوێ کریای و لە کوێ خوریای...لەو لاوە دەگەڕێتەوە بۆ نێو شار.

پێی دەڵێن: ئەوە بۆچی گەڕایەوە؟ خۆ تۆ سەعاتێک نییە ڕێ کەوتووی؟!

ئەویش دەڵێ: باوە! چاوم داخوریا لە غەریوییا! 

 ل. 52-53

 

آداب قَدَر قدرت شدن( گزیده ای از نمایشنامه توفان) نوشته امه سزر

آداب قَدَر قدرت شدن( گزیده ای از نمایشنامه توفان) نوشته امه سزر

آری­ یل چرا به خاطر اونا به خودمون زحمت بدیم؟ اگه به غذا لب نزنن از فشار گرسنگی می میرن و خلاص.

پراسپرو- نه، می خوام از این غذا بخورن.

آری یل  این فقط استبداد رأی و مطلق العنانی محضه. یه لحظه پیش وادارم کردین غذا رو از جلوی دهنای گرسنه و حریص شون پس بکشم و حالا که لب نمی زنن، به زور می خواین غذارو تو حلقوم شون فرو کنین.

پراسپرو - دلیلو برهان دیگه کافیه! تغیر عقیده دادم! غذا نخوردن شون برام گرون تموم میشه. باید احساس کنن مثل جوجه هایی که تازه سر از تخم درآورده ن مجبورن از دست من غذا بخورن. این نشان اطاعت و وابستگیه که من از اونا طلب می کنم.

آری یل  خیلی زشته که با گرسنگی شون بازی می کنین. همون طور که اضطراب و دلواپسی شونو به بازی می گیرین. و امید و آرزوشونو.

پراسپرو - این جوریه که عیار قدرت محک می خوره. و من قَدَر قدرتم.

صص. 50-51

از نمایشنماه توفان، امه سزر، ترجمه: فرشید محسن زاده و فریبا کامگاری، تهران: نیلا، 1381

بیرەوەرییەکانی حاجی مامۆستا ئیمامی

بیرەوەرییەکانی حاجی مامۆستا ئیمامی

ادامه نوشته

کتاب راهنمای داستان نویس جوان

خواندن عنوان کتابها مستم می کند.

کافکا

 راهنمای داستان نویس جوان

باقر رجبعلی

درباره کتاب:

(( نویسنده که طی شش سال مسئول برنامه «قصه و قصه‌نویسی» در رادیو بوده، در این کتاب کوشیده تا با گردآوری پرسش‌های پرتکرار و مهم و صرفاً بر اساس تجارب و آموخته‌های شخصی خود به آنان پاسخ دهد. در انتهای کتاب هم سه سخنرانی از نویسنده در گردهمایی‌های مختلف چاپ شده است که هر چه بیشتر خواننده را با فضای نویسندگی و داستان‌نویسی فارسی و چالش‌های موجود در آن آشنا می‌کند.))

در این کتاب 65 پرسش و پاسخ گوناگون در زمینه نویسندگی است که برای هر داستان نویس جوانی در آغاز راه پیش می آید.

ادامه نوشته

گزین گفته نگارشی

گزین گفته نگارشی

درست نیست بگوییم نمی توان در داستان، چنین و چنان کرد.نه، هر کاری می شود مشروط بر اینکه نتیجه کار موفقیت آمیز باشد. اما هیچ کس نتوانسته است با شیوه غلط به جایی برسد. ممکن است دیگر چیز تازه ای برای گفتن نمانده باشد اما همیشه شیوه تازه ای برای گفتن هست.  فلانری اوکانر

به نقل از کتاب:  راهنمای داستان نویس جوان، باقر رجبعلی، تهران: نیستان، ١٣٨١ ، ص. ٧٥

بۆ شەوی یەلدا

بۆ شەوی یەلدا

حەزرەتی مەحوی دەفەرموێ:

برا، فکری چرا! کیبریتی فرسەت تا لە دەستایە

شەوی یەلدا لە پێشە، ڕۆژی عومرت وەختە ئاوا بێ

ادامه نوشته