تا مردن، مۆسیقا
تا مردن،
مۆسیقا
( بۆ کۆچی بێ وادەی فەرداد- قوتابییەکی بەئەخلاق و هونەرمەند)
تا مردن،
مۆسیقا
( بۆ کۆچی بێ وادەی فەرداد- قوتابییەکی بەئەخلاق و هونەرمەند)
به ایرانیان دل مبندید که وفا ندارند. سلاح جنگ و آلت صلح ایشان دروغ و خیانت است. به هیچ و پوچ آدمی را به دام می اندازند. هرچه به عمارت ایشان کوشی به خرابی تو می کوشند. دروغ ناخوشی ملّی و عیب فطری ایشان است و قسم شاهد بزرگ این معنی. مگر قسم های ایشان را ندیده اید. ببینید سخن راست را چه احتیاج به قسم است.
از کتاب حاجی بابای اصفهانی
یادداشتی یەک لە کتێبی ساڵێک لە تەمەن
30/ 3 /1974
باس هەر باسی چوونە دەرەو نەچوونە. چ عەجەب فڵان نەڕۆیشتووە؟!
روز به روز بر محاسن شخص افزوده می شود. بدون تردید معایب نیز نشو و نمایی دارند. چونکه همیشه عدم موازنه ای در نفس انسان موجود است. شدّت عمل یک عضو یا تحریک یک خاطره نفسانی باعث ضعف عمل اعضا یا خواص دیگر است. مثلا به هر اندزه که شخص، فکور واقع شود از قوت اراده خود کاسته است. یا هرقدر به توسط ارادۀ خود، ثبات قدم نشان بدهد عمل وجدان عقلی را ناقص گذارده است. محال است یک انسان بی عیب، یک دنیای بی نقص.
صص. 577
کماندار بزرگ کوهساران؛ زندگی و شعر نیما یوشیج، سیروس طاهباز، تهران: ثالث، چاپ دوم، 1387.
چطور امتحان میکنند
نیما یوشیج
واقعهای که میل نداشتم در آن دخالت کنم. بیست نفر از دخترها داوطلب معلّمی شدند. و دیروز پنج نفر ز آنها در مدرسه حاضر شدند. رئیس معارف، خانم کیا و یک عضو دیگر معارف هم با آنها حضور داشتند. عالیه به من گفت: همانطور که میخواهم امتحان کنم... ولی من از کلمۀ امتحان دو مقصود متضاد را میدیدم.
به همین دلیل است که در سراسر این کتاب دلبستگی ام را به مردم نشان دادم، چون میخواهم با دیگران شناخته شوم. این کلام سارتر که « جهنّم تحمّل دیگران است» برای من قابل قبول و درست نیست
رواشناسی تودهها نشان میدهد تأثیر قوانین و نهادهای فرهنگی، بر طبیعت دستنخودۀ تودهها چقدر اندک است و تودهها سوای عقایدی که به ایشان القا شده تا چه اندازه از داشتن استقلال رأی عاجزند.