ئه‌م مناڵه‌ به‌ڕێز و به‌رزانه‌!!!!

ئه‌م مناڵه‌ به‌ڕێز و به‌رزانه‌!!!!

سه‌باره‌ت به‌ پۆستی(( http://hozhan.blogfa.com/post-489.aspx )) دوو بۆچوونی خۆش دانرابوو. پێم حه‌یف بوو له‌ به‌ر ده‌رگا ڕاوه‌ستن بۆیه‌ خوڵکم کردن بێنه‌ ناو دیوه‌خان.

ئه‌وان بۆ مه‌ردمیان ئه‌رزش دائه‌نن و مه‌ردمیش بۆ ئه‌وان. وه‌لێ ئێمه‌ وا ته‌علیم دراوین که‌ به‌ هاوزمان و هاوڕه‌نگ و هاوجل خۆمان ئه‌رزش دانه‌نێین وه‌لێ بۆ دانه‌یێ کۆت وتونکه‌ له‌ پا ده‌س به‌ سینه‌ ببین. پێ مه‌که‌نن چون هه‌ر له‌ پێش ده‌بستانی و له‌ مه‌دره‌سا ئه‌مه‌یانه‌ فێرمان کردووه‌ له‌ مه‌دره‌سا. نه‌ئه‌بوو به‌ دوو مناڵ هیچ بوێژرایێت:

1-   مناڵی مودیر

2-   مناڵی فارس
چون فه‌وره‌ن له‌ به‌ر چاوی ته‌واوی مناڵه‌کان و به‌ حه‌ق و ناحه‌ق شه‌‌قت ئه‌خوارد.

 

داستان اصغر مرا یاد ماجرایی می اندازد که‌ در یکی از مدرسه‌ های همین جا اتّفاق افتاده‌ است:

من کلاس سوم ابتدایی بودم. روزی خواهرم که‌ در کلاس هشتم همان مدرسه‌ امّا شیفت مخالف درس می خواند با حالتی غمگین به‌ خانه‌ آمد. مادرم وقتی ماجرا را از او پرسید.

 گفت:  امروز خانم (...)وقتی که‌ ناخن های بچّه‌ ها را نگاه‌ می کرد با اصرار بازوی یکی از شاگردان کلاس هشتم را گرفته‌ بود و از او می خواست که‌ دست چپش را که‌ در جیبش کرده‌ بود به‌ او نشان دهد. آن دختر بیچاره‌ نمی دانسته‌ چکار باید بکند از روبرو از خانم ناظم اصرار و از پشت سر سیل های عظیمی از دانش آموزانی که‌ به‌ قول رسول پرویزی از جرز دیوار هم خنده‌شان می گرفت بالاخره‌ مجبور می شود دستش را از جیبش بیرون بیاورد امّا به‌ چه‌ قیمت؟

ناظم وقتی دست او را می بیند فقط میگوید برو سر کلاس ....و چهره‌ی غمگین آن دختر.

خواهرم می گوید: دست چپش از دست راستش کوچکتر بود.

چه‌ن شێعرێکی ئیمام شافعی( د.خ.)

نَعيبُ زَمانَنا وَالعَيبُ فينا

وَ ما لِزَمَاننَا عَيب سوَانا

وَ نَهجوا ذا الزَمان بِغيرِ ذَنب

وَ لَو نَطَقَ الزَمانُ لَنا هَجانا

وَ لَيس الذِئبُ يَاكُلُ لَحمَ ذئب

وَ يَاكُلُ بَعضُنا بَعضاً عَيانا

ئیمام شافعی( د.خ.)

عه‌یبی ڕۆژ ئه‌که‌ین، عه‌یب له‌ خۆمانه‌

هه‌ر خۆمان عه‌یبین له‌ بۆ زه‌مانه‌

جوێن به‌ ڕۆژ ئه‌ده‌ین، زمانی بوایێ

ئه‌یداوۆ پێمان ئا ئه‌و جوێنانه

هیچ گورگێ گۆشتی گورگی تر ناخوا

‌بۆ بڕێک، گۆشتی بڕێک بوریانه‌

وه‌رگێڕانی سه‌یید نوعمان

شعري با يك دُم

شعري با يك دُم

ما نمي توانيم با هم باشيم. راه ما جداست

تو گربه ي قصّابي، من گربه ي سرگردان كوچه ها

تو از ظرفي لعابدار مي خوري،

من از دهان شير.

تو خواب عشق مي بيني، من خواب استخوان

امّا راه تو هم چندان آسان نيست عزيز.

كار دشواري است

هر روز خدا دُم جنبانيدن.

اورهان ولي

زۆر مهیممه‌! تۆ خوا مهیم نییه‌؟!

زۆر مهیممه‌! تۆ خوا مهیم نییه‌؟!

                                           مهیمهمه‌ وه‌ڵڵا!

ئه‌مڕۆ( دووشه‌ممه‌- 11/10/1391)  له‌ گه‌ڵ( چه‌نی)  یه‌ک له‌ هاوڕێیان سه‌ردانێکی ئاوایی پایگه‌لانمان کرد ئه‌و بۆ ئیشی ئیداری و منیش بۆ وه‌بیرهێنانه‌وه‌ی ڕابردوو.

یه‌که‌م جار که‌ ناوی پایگه‌لانم بیست ده‌گه‌ڕێته‌وه‌ بۆ هاوینی ساڵی 1377. کاتێ که‌ له‌ لایه‌ن اداره کل ‌آموزش و پرورش كردستان نێردرام بۆ سه‌وڵاوا و له‌وێشه‌وه‌ بۆ پایگه‌لان.

کۆتایی مانگی خه‌رمانانی 1377 هه‌تاوی بوو. نیوه‌ شه‌و له‌ سه‌قز به‌ره‌و سنه‌ وه‌ڕێکه‌وتم بۆ ئه‌وه‌ی فریای ماشینه‌کانی پایگه‌لان که‌وم. پێیان وتم کاتژمێر هه‌شتی سه‌ر له‌ به‌یانی له‌ گه‌ڕه‌کی بیست و پێنج- ترمیناڵی پێشووی مه‌ریوان له‌ سنه- ڕاده‌وه‌ستن. من پێنج خۆله‌ک- بڕواتان بێ به‌س پێنج ده‌قیقه‌-دره‌نگ گه‌یشتم ماشین ڕۆشتبوو.‌

ادامه نوشته

داگیرم که‌         قوبادی جهلیزاده
سه‌رچاوه‌ :  لاپه‌ڕه‌ی شاعێر له‌ ماڵپه‌ڕی کۆمه‌ڵایه‌تی فه‌یس بووک

 

داگیرم که ،
بمکه
به نیشتمانی خۆت .
... جوانێک به
،
دکتاتۆر .
ئاڵایه
ک ههڵکه له رهنگی چاوت .
سروودێک ، له
گیتاری دهنگت .
سوپایه
ک , له جهنگاوهری جوانیت .

ادامه نوشته

ترس از قانون                       

                                           ترس از قانون                       پائولو کوئیلو

           در یک افسانه‌ی قدیمی «پِرو» یی از شهری حکایت می‌شود که همه در آن شاد بودند.  ساکنا‏ن این شهر کارهای دلخواهشان را انجام می‌دادند و با هم خوب تا می‌کردند، به جز شهردار که غصه می‌خورد، چون هیچ حکمی نداشت که صادر کند. زندان خالی بود. از دادگاه هرگز استفاده نمی‌شد و دفتر اسناد رسمی هیچ سندی صادر نمی‌کرد، چون ارزش سخنان انسان بیشتر از کاغذی بود که روی آن نوشته شده باشد.
           روزی شهردار چند کارگر از جای دوری آورد تا وسط میدان اصلی دهکده دیوار بکشند. تا یک هفته صدای چکش و اره به گوش می‌رسید.
          
در پایان هفته شهردار از همه‌ی ساکنان دعوت کرد تا در مراسم افتتاح شرکت کنند. حصارها را با تشریفات مفصل برداشتند و یک چوبه‌ی دار نمایان شد.
           مردم از هم می‌پرسیدند که این چوبه‌ی دار در آن‌جا چه می‌کند.
           از ترس‌شان از آن به بعد برای حل و فصل همه‌ی مواردی که قبلاً با قول و قرار متقابل انجام می‌شد، به دادگاه مراجعه می‌کردند و برای ثبت اسنادی که قبلاً صرفاً به زبان می‌آمد، به دفتر ثبت اسناد رسمی می‌رفتند. کم‌کم ‏توجه‌شان به آنچه که شهردار «ترس از قانون» می‌گفت، جلب شد.
            در افسانه آمده که هرگز از آن چوبه‌ی دار استفاده نشد، اما وجود آن همه چیز را عوض کرد.

به ياد دبيران بزرگواري چون فاضل زاده، افشار، اديب، زنگي بند و ...

يكي از فقهاي ماورائ النهر...روزي در مسجد شهر خود درس مي گفت. گروهي از طالبان علم پيرامون او حلقه زده بودند و مي ديدند استاد در فواصل مختلفي از زمان از جا برمي خيزد و لحظه اي چند برپا مي ايستد و سپس فرو مي نشيند و به كار خود مي پردازد. بعد از ختم كار درس از او پرسيدند باعث بر اين قيام و قعود غير معهود چه بوده است. در جواب  گفت در ضمن تدريس گاهي چشم من به درگاه مسجد مي افتاد و پسر كوچك استاد مرحوم خود را مي ديدم كه هنگام گو بازي با همسالانش همين كه گويي به درون درگاه مي افتاد( ظاهر مي شد و من ) به احترام پدرش از جا برمي خاستم و تا وقتي كه او از درگاه بيرون نرفته بود برپا مي ايستادم.

به نقل از مقدّمه ي كتاب:

با احترام( مجموعه مقالات اهدا شده به استادان)

غلامعلي حداد عادل/ تهران / هرمس1390